گروه صنعتی سالید

قالب پلاستیک

تعریف ساخت قالب پلاستیک

طراحی و ساخت قالب پلاستیک از از جمله فعالیت های صنعتی می باشد که اقدام به آن نیازمند یک بررسی اصولی و سیستماتیک می باشد که به وسیله آن بتوان در حداقل زمان ممکن با صرف یک هزینه معقول اقدام به طراحی و ساخت قالب نمود. در بیشتر قالب سازی های صنایع کوچک کشور از جمله قالب ساز پلاستیک و قالب سازی صنعتی هنوز روش طراحی سنتی حاکم  بوده و با توجه به وجود، سخت افزار و نرم افزارهای حرفه ای در زمینه طراحی و قالب سازی کمتر از آن بهره برداری می شود.

رشد روز افزون صنایع در دنیا و ایجاد رقابت شدید در عرصه تولید، لزوم بکار گیری از دانش و فناوری های نوین را در عرصه تجارت جهانی طلب می کند.

ساخت قالب پلاستیک، یک روش برای تولید قطعات با مواد پلاستیک است که با استفاده از ماشین قالبگیری تزریقی انجام می شود. شکل نهایی تولید شده توسط قالب کنترل می شود . قالب به عبارتی تصویری برگردان از آنچه که می خواهیم بسازیم است کمی شبیه است به قالب های ژله.

نحوه ی ساخت قالب پلاستیک

ساخت قالب پلاستیک را می توان با انبوهی از مواد، از جمله فلزات، شیشه، الاستومرها،پلیمر های ترمو ست و ترمو پلاستیک و… انجام داد.مواد در یک بشکه ی حرارت داده شده تزریق میشوند ،مخلوط میشوند و در یک قالی سرد و سخت پیکر بندی میشوند. قالب توسط قالب ساز فلزی ، آلومینیومی یا فولادی ساخته میشود.در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی ، امکان چاپ ۳D نیز بر روی قالب وجود دارد.

قالب پلاستیک نوعی از قالب می باشد که محصول خروجی از داخل قالب جنسی از خانواده پلاستیک دارد برای مثال جارو برقی ،خودکار ، اسباب بازی و …این نوع از قالب ها از پر کابرد ترین قالب های موجود در دنیا می باشد که به دلیل نوع استفاده محصول بعضا می بایست از زیبایی و کیفیت سطح بالایی برخوردار باشد.

قالب ساز پلاستیک به طور گسترده ای برای تولید انواع قطعات، از کوچکترین قطعات تا قطعات کل بدن اتومبیل استفاده می شود از قالب ساز پلاستیک برای ساخت های مختلف مانند قرقره سیم، بسته بندی، درب بطری، داشبورد خودرو،ظروف نگهداری، قطعات مکانیکی از جمله چرخ دنده ها ، و بسیاری از محصولات پلاستیکی دیگر استفاده می شود.

نحوه ی کار در قالب سازی پلاستیک پلیمر مایع را در یک محفظه ی تو خالی قرار میدهیم تا شکل بگیرد و اغلب دامنه های مختلف از فشار و حرارات لازم است.تکنیک های مختلفی برای قالب سازی پلاستیک موجود است،ساخت قالب های تزریقی،ساخت قالب تزریق پلاستیک،قالب سازی چرخشی،قالب سازی ضربه ای،و… هر روش مزایایی دارد و برای قالب های خاصی مناسب استپلاستیک ها خیلی ارزان نیستند، اما از آنجایی که عملیات ساخت آنها را میتوان یکپارچه کرد، محصولات پلاستیکی میتوانند از محصولات فلزی ارزان تر باشند. هر چه میزان تولید محصولات پلاستیکی زیادتر باشد قیمت قالب پلاستیک،قیمت پلاستیک و زمان چرخه تولید مهمتر می شوند.

اجزای تشکیل دهنده قالب پلاستیک

اجزای تشکیل دهنده ی قالب پلاستیک عبارتند از : کفشک،پل،کور و کویتی،پران،صفحه پران اسپرو،هات رانر و …

دستگاه هایی که برای تولید قطعات پلاستیکی از قالب تزریق پلاستیک استفاده می شود به نام ماشین های تزریق پلاستیک معروف می باشند که انواع مختلفی مثل ۵۰گرم ۱۰۰گرم۱ کیلوگرم و بالاتر را در بر می گیرند.عموماً قالب های تزریق پلاستیک برای تولید انبوه از یک قطعه پلیمری یا پلاستیکی استفاده می شود،هر قطعه پلاستیکی که در اطراف ما وجود دارد مطمئناً از یک قالب بوجود آمده است.این قالب ها یکی از پرکاربردترین قالب ها می باشند و محصول خروجی از این قالب ها در زندگی ما به وفور یافت می شوند. 

دستگاه ساخت قالب های تزریقی دارای دو بخش است :

  • بخش تزریق: که در آن پلاستیک ذوب شده و به سمت قالب حرکت داده می شود.

  • بخش نگهدارنده: که قالب را فشار می دهد. بخش نگهدارنده در حین تزریق در موقعیت بسته است و پس از تزریق و سرد شدن موادباز شده و قطعه قالب گیری شده را بیرون از دستگاه خارج می کنند .قالب سازی تزریقی و قالب ساز پلاستیک رایج ترین روش ساخت اجسام پلاستیک است .

دستگاه قابل پلاستیک

مزایای ساخت قالب پلاستیک

  • تولید آسان طرح هایی با هندسه پیچیده و ریزه کاری به علت وجود فشار بالا

  • زمان سیکل تولید به نسبت کوتاه که در نتیجه می توان تعداد قطعات بیشتری را تنها از یک قالب ساخته شده در واحد زمان تولید نمود.

  • تولید انبوه در حجم بسیار بالا ( چندین میلیون در سال )

  • نیروی کار نسبتا کم هزینه

  • ساخت قالب پلاستیک معمولا خودکار می باشد.

  • تلفات و دور ریز کم

  • ماشین های زیادی می تواند توسط تنها یک اپراتور کار کند.

  • قابلیت کار بر روی طیف گسترده ای از مواد.

برای اطلاع از قیمت قالب پلاستیک و هرگونه راهنمایی در خصوص ساخت قالب پلاستیک ، ساخت قالب های تزریقی، ساخت قالب تزریق پلاستیک می توانید با مشاورین سالید تماس حاصل نمائید.

قیمت ساخت قالب پلاستیک

قیمت قالب پلاستیک براساس پارامترهای متعددی محاسبه می شود که در زیر به مهمترین این پارامترها اشاره می کنیم:

  • ابعاد قطعه (طول ،عرض و ارتفاع)

  • حفره های جانبی که نیاز به کشویی دارد ( Slide)

  • جنس قطعه (ABS،PP،PA،PE،PBT)

  • رزوه داخلی و خارجی

  • نک های داخلی و خارجی

  • راهگاه سرد یا گرم (Cold Runner- Hot Runner)

  • کیفیت سطوح خاص

  • تعداد کویتی (حفره قالب)

  • مشخصات دستگاه تزریق(در صورت تولید توسط خود مشتری)

  • تیراژ قطعه تولیدی

مهمترین این پارامترها را می توان ابعاد قطعه و پیچیدگی های موجود در قطعه اشاره کرد و مابقی این پارامترها وابسته به این دو مشخصه کلی هستند.

ساخت قالب تزریق پلاستیک به صورت عمده در صورتی که با قیمت مناسبی صورت پذیرد می تواند خریداران زیادی را به خود جلب نماید.

قیمت انواع قالب پلاستیک

قیمت  قالب پلاستیک و انواع آن را با بهترین کیفیت از ما جویا شوید تا شما را سمت یک خرید ارزان و مطمئن راهنمایی کنیم .
جهت استعلام دقیق قیمت قالب پلاستیک می توانید با مشاورین سالید تماس حاصل فرمایید. مشاورین با تجربه سالید پاسخگوی تمامی سوالات شما در زمینه ی ساخت قالب پلاستیک،ساخت قالب های تزریقی،تولید قطعات پلاستیک،برش لیزری فلزات و آلومینیوم ، حکاکی لیزری فلزات ، نمونه سازی سریع ، پانچ ورق ، تولید قطعات صنعتی و… می باشند.

ساخت قالب پلاستیک از جمله فعالیت های صنعتی کشور به شمار می آید که با انجام دادن آن به صورت سیستماتیک و اصولی می توان با کمترین هزینه و زمان به ساخت قالب پلاستیک و طراحی قالب پلاستیک اقدام نمود.

با رشد روز افزون صنعت در تمام دنیا و وجود نرم افزارهای قدرتمند در زمینه ی قالب ساز پلاستیک و قالب ساز صنعتی ، هنوز در صنایع کوچک کشور طراحی سنتی حاکم است و با توجه به رقابت شدید در عرصه تولید لزوم استفاده از فناوری ها و علوم نوین را در عرصه تجارت جهانی خواستار است.

دسته بندی پلاستیک ها

۱- ترموپلاستیک

ترموپلاستیک ها با حرارت و بالا رفتن دما خمیده می شوند و برعکس با کم شدن دما و سرد شدن سخت می شوند.

تغییرات شیمیایی در آن ها صورت نمی گیرد و بعد از تزریق، شکل محفظه قالب تزریق پلاستیک را به خود می گیرد.

از دیدگاه دیگر مواد ترموپلاست به موادی گفته می شود که پس از یک یا حتی چند بار مصرف در فرآیند تولید دوباره قابل استفاده می باشد. این مواد به شکل دانه یا پودر در ماشین تزریق ریخته می شود.

۲- ترموست (باکالیت)

قالب های ترموست یا گرما سخت ها که  بر اثر حرارت دیدن سخت می گردند و باعث تغییرات شیمیایی در این مواد می شوند. در این روش قالب در حالت سرد می باشد و مواد نیز سرد است و بعد از تغذیه، قالب را تحت  حرارت قرار داده و مواد شکل و فرم محفظه قالب تزریق پلاستیک را به خود می گیرد و سخت می شود.

برای ساخت قالب پلاستیک ابتدا انواع آن را مورد بررسی قرار می دهند که شامل دو نوع قالب های با راهگاه سرد و قالب های با راهگاه گرم می باشد و از نظر ساختمانی به دو دسته ی قالب های دو صفحه ای و قالب های سه صفحه ای تقسیم می شوند.

در قالب های سه صفحه ای ، تعداد صفحات قالب و خط جداکننده آن ها بر اساس عواملی چون شکل قطعه پلاستیکی،‌  تعداد حفره های قالب، ‌نوع مواد مصرفی، نوع ماشین تزریق، و سیستم خروجی هوا و … تعیین می گردند.

گروه صنعتی سالید با بیش از یک دهه تجربه در زمینه ی ساخت قالب های صنعتی،ساخت قالب های تزریقی، ساخت قالب بادی ، تولید قطعات پلاستیک،طراحی قالب پلاستیک،طراحی قالب دایکاست،برش آلومینیم و برش لیزری فلزات،حکاکی لیزری فلزات و … آماده ی همکاری با تمامی شرکت های مربوطه و مشتریان گرامی می باشد.

گروه صنعتی سالید
ارسال در واتساپ