گروه صنعتی سالید

سیستم راهگاه قالب

راهگاه قالب

سیستم راهگاه قالب یکی از عناصر کلیدی قالب تزریق پلاستیک است که وظیفه انتقال مواد مذاب به حفره های قالب را بر عهده دارد. سیستم های دونده سرد و گرم رایج ترین انواع سیستم های کانالی برای قالب گیری تزریق پلاستیک هستند. انتخاب نوع کانال تاثیر بسزایی در فرآیند تزریق پلاستیک و کیفیت قطعات ساخته شده دارد. در این مقاله دو سیستم راهروهای گرم و سرد ارائه شده و مزایا و معایب آن‌ها مشخص شده است.

قالب پلاستیک قالب تزریق پلاستیک تولید قطعه پلاستیک طراحی قالب تزریق پلاستیک کارگاه تزریق پلاستیک کارحانه تزریق پلاستیک محصولات تزریق پلاستیک ساخت قطعه پلاستیک تزریق پلاستیک قالب سازی تزریق پلاستیک قالب سازی در کرج قالب سازی در قزوین قالب سازی در تهران قالب سازی در قم کارگاه قالب سازی تزریق پلاستیک راهگاه قالب راهگاه قالب

راهگاه قالب

راهگاه سرد:

قالب سرد رانر ساختار ساده ای دارد و معمولا دو یا سه صفحه است. در حین تزریق، پلاستیک مذاب از طریق فلای بوش وارد کانال قالب شده و از طریق آن به داخل سوراخ های قالب هدایت می شود.
در قالب های دو طرفه، کانال و قسمت به هم می چسبند و در هنگام ضربه هر دو از قالب خارج می شوند. در این سیستم پس از تولید قطعه در یک عملیات ثانویه کانال از قطعه جدا می شود. جداسازی کانال معمولاً به صورت دستی انجام می شود، اگرچه تجهیزات جانبی مانند جداکننده اولتراسونیک برای ساده کردن این فرآیند استفاده می شود.
قالب های سه ورقی ورق های چاپی مجزا برای کانال ها و نواحی ارائه می کنند. در مرحله پرش همزمان با باز شدن قالب، ذرات به صورت خودکار از کانال جدا می شوند. بنابراین در صورت استفاده از قالب های سه پانل نیازی به انجام عملیات ثانویه جداسازی کانال و ناحیه نیست.
ضایعات مقوا راه راه نوعی زباله در نظر گرفته می شود، اما می توان از آن مجددا استفاده کرد. بازیافت و استفاده مجدد از زباله های راهروهای سرد به یک کارخانه پلاستیک نیاز دارد که زمان و هزینه زیادی دارد.

مزایای سیستم لوله سرد:

قیمت پایین
هزینه های نگهداری کمتر
می تواند برای طیف گسترده ای از مواد اولیه استفاده شود
امکان تغییر رنگ وسایل در مدت زمان کوتاه


معایب سیستم مجرای سرد:

زمان چرخه تولید بالا
تولید زباله (به ویژه برای مواد غیرقابل ذوب و ذوب)

همچنین بخوانید: سیستم راهگاه گرم

راهگاه گرم :

در مدل های رانر گرم، پلاستیک به طور مداوم از نازل دستگاه تزریق به سمت درب قالب جریان می یابد. نگه داشتن پلاستیک در حالت متورم با مجموعه ای به نام منیفولد امکان پذیر است. پلاستیک مذاب از چندین لایه به داخل نازل و سپس به داخل حفره های قالب منتقل می شود.
انواع مختلفی از سیستم هات رانر وجود دارد که به طور کلی می توان آنها را به دو گروه تقسیم کرد: سیستم هات رانر با بخاری داخلی و سیستم هات رانر با بخاری خارجی. سیستم‌های دارای بخاری خارجی از مزیت کنترل دمای قالب دقیق‌تر برخوردارند، بنابراین برای مواد حساس به دما مناسب هستند. از طرفی مزیت بخاری داخلی کنترل بهتر جریان مواد است.
در طرح هات رانر پس از باز شدن قالب، قسمت یا محصول نهایی از آن جدا می شود. در این طرح ها هیچ زباله ای تولید نمی شود، بنابراین نیازی به فرآیند آسیاب و بازیافت نیست. همچنین زمان تولید در این طرح ها به دلیل عدم نیاز به خنک شدن کانال کاهش می یابد. این یک مزیت مهم در ساخت قطعات پلاستیکی نازک است، زیرا اگر برای ساخت این قطعات از کانال سرد استفاده کنیم، گاهی اوقات زمان خنک شدن کانال از زمان خنک شدن قطعه بیشتر می شود.
استفاده از رانر داغ یا سیستم رانرهای داغ توانایی هدایت مذاب را از طریق چندین کانال مجزا به داخل حفره قالب فراهم می کند. این خاصیت در تولید قطعات پلاستیکی بزرگ مانند سپر خودرو بسیار حائز اهمیت است. به طور کلی، سیستم کانال قالب برای قطعات بسیار بزرگ یا بسیار پیچیده در اکثر موارد یک کانال دونده داغ است.
نوع دیگری از سیستم دونده وجود دارد. این سیستم ساده تر از سیستم رانر داغ است و بدون گرم کردن پلاستیک حالت مذاب را حفظ می کند. فقط انتقال حرارت را کنترل کنید. ساختار کانال عایق برای مقادیر کم مواد اولیه با ساختار نیمه کریستالی مناسب است. زیرا این مواد دارای رسانایی حرارتی پایینی هستند.

راهگاه قالب

مزایای سیستم راهگاه گرم:

زمان چرخه تولید کوتاه
حذف زباله های فاضلاب
تولید اتوماتیک بدون نیاز به ربات
قابلیت تزریق قطعات بسیار بزرگ
کاهش فرورفتگی بالایی (علامت فرو رفتن)
کاهش افت فشار تزریق
امکان ایجاد پارتیشن و دیوارهای ساده
امکان استفاده از چندین پورت تزریق
توزیع تعادلی جریان سیال

معایب سیستم هیت رانر:

هزینه بالا
مشکل در تغییر رنگ بلافاصله مواد اولیه
هزینه های نگهداری بالا
تعمیر قالب به زمان نیاز دارد
برای مواد حساس  مناسب نیست.

قالب پلاستیک قالب تزریق پلاستیک تولید قطعه پلاستیک طراحی قالب تزریق پلاستیک کارگاه تزریق پلاستیک کارحانه تزریق پلاستیک محصولات تزریق پلاستیک ساخت قطعه پلاستیک تزریق پلاستیک قالب سازی تزریق پلاستیک قالب سازی در کرج قالب سازی در قزوین قالب سازی در تهران قالب سازی در قم کارگاه قالب سازی تزریق پلاستیک راهگاه قالب

گروه صنعتی سالید
ارسال در واتساپ